Bli kvitt stress

Oppdatert: mai 4

Hvordan slippe å føle stress og den kvelende tidsklemma? Kroppen vår er designet for å takle skremmende og stressende tanker inntil 30 minutter hver 24-48 time.

Det er fordi kroppen vår skiller ut et stresshormon som øker puls og blodtrykk, samt insulinnivået og det reduserer kraftig veksthormonet og immunforsvaret vårt.

Vi får en kraftig fysisk reaksjon hvis vi tenker stressende tanker over lengre tid, og kroppen «slår oss av», vi føler oss tom, mister livsgnisten og det kjennes som vi "møter veggen".

Vi kan se at det kommer en fysisk reaksjon av det vi tenker på enkle ting som f.eks. at noen forteller en grov vits og det sitter to personer å høre på. Den ene kan tenke at det var veldig festlig og gapskratte, få forhøyet puls og tårene renner, mens den andre kan tenke at det var flaut og dermed begynne å rødme. Det viser at til og med huden, pulsen og nervene vår reagerer på tankene våre, både de som er ubehagelig og de vi liker.


Om du vil kan du prøve å se for deg at du sitter på bussen på tur til jobb, alt er vel og bra, du slipper å kjøre selv og det snør tett. Med det samme du kommer inn til sentrum ser du at trafikken står helt i ro. Du ser på klokka og innser at du kommer til å bli for sen, det er ikke første gang heller. Pulsen stiger, humøret synker og tankene begynne å komme. Du ser for deg hva kollegaer og sjefen kommer til å si fordi du vet hva de synes om forsent-komming, kanskje du har gått glipp av noe. Du hater å være forsinket og det kjennes ut som om alt raser.

Du blir forbannet, og det ser ut som at det kommer av at du blir sen. Det kan også se ut som det kommer fra naboen som hindret seg i å sove med bråket sitt, fra partneren din som snorker, fra sjefen din som er en tosk, eller fra at du selv er et uorganisert menneske som stadig feiler og ikke er god nok.

Det kjennes kanskje ut som om at det kom et stress-virus i luften og at du var den eneste som fikk det i deg. Du ser deg rundt, de andre ser ut som før. Ingenting er endret, det er ingenting annet som skjer enn at du begynner å tenke at sjåføren kjører som en idiot. Det er snøen som gjør det, inkompetente brøytebilsjåfører, du hater vinteren. Når du endelig kommer ut av bussen så står folk i veien som dumme kveg og de har stygge boblejakker på seg.


La oss spole tilbake. Når du kommer til sentrum og ser at trafikken står i ro men denne gangen er du ikke for sein, du har god tid og tenker i stedet at det er helt nydelig at du slapp å kjøre bil. Det er trygt og godt å sitte på bussen, du er heldig og har stødig sjåfør og du sender varme tanker til brøytemannskapet som jobber døgnet rundt. de kan tross alt ikke noe for at det laver ned og kanskje ikke er mange nok på jobb til å holde veiene perfekte.

Når du går av bussen tenker du at det er bra at folk har kledd seg i boblejakkene sine på grunn av den kalde vinden, du er tålmodig og lar folk slippe forbi.


Det er altså det du tenker som avgjør reaksjonen din, hvor vidt du mener det er en bra eller en dårlig opplevelse.

Så lenge du bare registrerer den uønskede følelsen og ikke prøver å lete etter hvem eller hva som har skylden i det du kjenner, så er det som om du kommer over i feil kjørefil på veien. Du registrerer at du kjenner den "hakkete" gul-stripa som får alt til å vibrere, det blir ubehagelig, men du bare retter opp bilen, gjenfinner roen og kjører videre. Det vil ikke skje noe mer enn at du bare registrerer den følelsen. Men hvis du lager historier om hvorfor du har den følelsen, hvem sin skyld det er og hvor lenge du eventuelt skal ha den, og deretter kjenner på de fysiske reaksjonene av stresset, så vil følelsen forsterkes og det blir verre og verre.

Når du klarer å se at alle følelsene du opplever er skyggen av en tanke, så slutter du å ville endre tankene dine og verden rundt deg. Du slutter å bry deg med følelsene som kommer og går, fordi du kan ikke kontrollere tankene dine – men tankene kontrollerer ikke deg heller.


  • Følg oss på Instagram
  • Følg oss på Facebook
  • Følg oss på YouTube

©2020 av Strax Gladlax AS - Subtraktiv Psykologi,
Hypnose / hypnoterapi og mentaltrening.